به گزارش مشرق به نقل از رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) در حسینیه بنیفاطمه قم، به بیان ویژگیهای شیعیان از زبان این امام بزرگوار پرداخت.
وی در ادامه افزود: دوران زندگی حضرت امام حسن عسگری(ع) زمان اوجگیری شیعیان و اهلسنت افراطی بود که به شیعه افراطی «غالی» و به سنی افراطی «سلفی» میگفتند.
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به اینکه امام حسن عسگری(ع)، در زمان اوج افراطیگری، شیعیان را به تقوای الهی و ورع در دین توصیه کردند، اظهار داشت: تقوای الهی به معنی انجام واجبات و ترک محرمات و ورع در دین به معنی ترک افعال شبهه ناک و مکروه است.
وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در ادامه توصیه خود به شیعیان، آنها را به راستگویی و پرهیز از دروغ، امانتداری و خوشاخلاقی نسبت به همه انسانها، اعم از افراد عادل و فاجر، وصیت میکنند.
این خطیب برجسته حوزوی اضافه کرد: امام حسن عسگری(ع) پس از این روایت میفرمایند تنها کسی که به این توصیهها عمل کند، شیعه ما است و میتواند من را خوشحال کند.
وی بیان داشت: روزی شخصی را در حال دزدی دستگیر میکنند؛ آن شخص خود را شیعه معرفی میکند که به همین سبب وی را نزد امام حسن عسگری(ع) میبرند اما امام(ع) آن شخص را تکذیب کرده و میفرمایند والله دروغ میگوید، او شیعه ما نیست و فقط محب و دوستدار ما است.
حجتالاسلام رفیعی ادامه داد: امام حسن عسگری(ع) پس از تکذیب آن دزد مدعی، شیعه را کسی معرفی میکنند که اوامر ایشان را اطاعت و از نواهی دینی خود پرهیز میکند؛ و کسی که اهلبیت(ع) را دوست دارد و از اوامر ایشان نافرمانی میکند را فقط محب و دوستدار اهلبیت(ع) معرفی میکنند.
وی تأکید کرد: روزی شخصی از شیعیان اهل قم، قصد داخل شدن به منزل یکی از علما را داشت اما این عالم به سبب شرابخوار بودن آن شخص، اجازه ورود به منزل را نداد؛ این عالم پس از چندی به محضر امام حسن عسگری(ع) مشرف میشود که امام(ع) اجازه داخل شدن به وی را نمیدهد.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) اضافه کرد: پس از اینکه این عالم علت رویگردانی را از امام حسن عسگری(ع) جویا میشود، امام(ع) تحقیر شخص شرابخوار را دلیل این روگردانی بیان میکنند.
وی با اشاره به اینکه تحقیر گناهکار سبب بیشتر فرو رفتن وی در گناه میشود، اظهار داشت: گناهکار را نباید تحقیر کرد، بلکه باید دست وی را گرفت و با برطرف کردن نیازهایش، او را از گناه نجات داد.
حجتالاسلام رفیعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با اعمال خود نباید احساسات اهلسنت را تحریک کنیم بلکه طوری باید با آنها برخورد کرده که مجذوب شیعه و اعتقادات شیعی شوند.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به معنی و تفسیر وحدت خاطرنشان کرد: شهید مطهری(ره) میفرمایند که وحدت داشتن به معنی عقب نشینی از اعتقادات نیست، بلکه تعامل و متحد شدن با اهلسنت است.
وی تأکید کرد: حضرت آیتالله خامنهای با اینکه تأکید به وحدت دارند اما در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ده شب مراسم عزاداری گرفته و زهرا در این مراسم روضه تمام ظلمهای وارد شده به حضرت خوانده میشود که این به معنی عقب نکشیدن از مواضع در کنار نگهداشتن وحدت است.
حجتالاسلام رفیعی در پایان گفت: عدهای از استان سیستان و بلوچستان که مقلد حضرت آیتالله وحید خراسانی هستند، از وی عکسالعمل خود را برابر اهلسنت افراطی این استان استفتاء کردند؛ آیتالله وحید در جواب فرمودند که در نمازهای جماعت و مجالس ترحیم آنها شرکت کنید و با آنها برخوردی خیلی خوب داشته باشید.
وی در ادامه افزود: دوران زندگی حضرت امام حسن عسگری(ع) زمان اوجگیری شیعیان و اهلسنت افراطی بود که به شیعه افراطی «غالی» و به سنی افراطی «سلفی» میگفتند.
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به اینکه امام حسن عسگری(ع)، در زمان اوج افراطیگری، شیعیان را به تقوای الهی و ورع در دین توصیه کردند، اظهار داشت: تقوای الهی به معنی انجام واجبات و ترک محرمات و ورع در دین به معنی ترک افعال شبهه ناک و مکروه است.
وی خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در ادامه توصیه خود به شیعیان، آنها را به راستگویی و پرهیز از دروغ، امانتداری و خوشاخلاقی نسبت به همه انسانها، اعم از افراد عادل و فاجر، وصیت میکنند.
این خطیب برجسته حوزوی اضافه کرد: امام حسن عسگری(ع) پس از این روایت میفرمایند تنها کسی که به این توصیهها عمل کند، شیعه ما است و میتواند من را خوشحال کند.
وی بیان داشت: روزی شخصی را در حال دزدی دستگیر میکنند؛ آن شخص خود را شیعه معرفی میکند که به همین سبب وی را نزد امام حسن عسگری(ع) میبرند اما امام(ع) آن شخص را تکذیب کرده و میفرمایند والله دروغ میگوید، او شیعه ما نیست و فقط محب و دوستدار ما است.
حجتالاسلام رفیعی ادامه داد: امام حسن عسگری(ع) پس از تکذیب آن دزد مدعی، شیعه را کسی معرفی میکنند که اوامر ایشان را اطاعت و از نواهی دینی خود پرهیز میکند؛ و کسی که اهلبیت(ع) را دوست دارد و از اوامر ایشان نافرمانی میکند را فقط محب و دوستدار اهلبیت(ع) معرفی میکنند.
وی تأکید کرد: روزی شخصی از شیعیان اهل قم، قصد داخل شدن به منزل یکی از علما را داشت اما این عالم به سبب شرابخوار بودن آن شخص، اجازه ورود به منزل را نداد؛ این عالم پس از چندی به محضر امام حسن عسگری(ع) مشرف میشود که امام(ع) اجازه داخل شدن به وی را نمیدهد.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) اضافه کرد: پس از اینکه این عالم علت رویگردانی را از امام حسن عسگری(ع) جویا میشود، امام(ع) تحقیر شخص شرابخوار را دلیل این روگردانی بیان میکنند.
وی با اشاره به اینکه تحقیر گناهکار سبب بیشتر فرو رفتن وی در گناه میشود، اظهار داشت: گناهکار را نباید تحقیر کرد، بلکه باید دست وی را گرفت و با برطرف کردن نیازهایش، او را از گناه نجات داد.
حجتالاسلام رفیعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با اعمال خود نباید احساسات اهلسنت را تحریک کنیم بلکه طوری باید با آنها برخورد کرده که مجذوب شیعه و اعتقادات شیعی شوند.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به معنی و تفسیر وحدت خاطرنشان کرد: شهید مطهری(ره) میفرمایند که وحدت داشتن به معنی عقب نشینی از اعتقادات نیست، بلکه تعامل و متحد شدن با اهلسنت است.
وی تأکید کرد: حضرت آیتالله خامنهای با اینکه تأکید به وحدت دارند اما در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ده شب مراسم عزاداری گرفته و زهرا در این مراسم روضه تمام ظلمهای وارد شده به حضرت خوانده میشود که این به معنی عقب نکشیدن از مواضع در کنار نگهداشتن وحدت است.
حجتالاسلام رفیعی در پایان گفت: عدهای از استان سیستان و بلوچستان که مقلد حضرت آیتالله وحید خراسانی هستند، از وی عکسالعمل خود را برابر اهلسنت افراطی این استان استفتاء کردند؛ آیتالله وحید در جواب فرمودند که در نمازهای جماعت و مجالس ترحیم آنها شرکت کنید و با آنها برخوردی خیلی خوب داشته باشید.